عوامل و شرایط مهم در یک ارائه خوب

مدت ارائه, تاریخ ارائه, زبان ارائه, ارائه خوب
5/5 - (4 امتیاز)

عوامل و شرایط مهم در یک ارائه خوب

در مقاله قبل از سایت اسلاید مستر با مقاله امکانات آماده سازی محتوای ارائه آشنا شدیم حال قصد داریم که در این مقاله با عوامل و شرایط مهم در یک ارائه خوب (مدت ارائه، تاریخ ارائه و زبان ارائه)آشنا شویم.

مدت ارائه

منظور از مدت ارائه، طول زمانی یا فرصت برای آماده‌سازی محتوای ارائه و انجام فراروند ارائه است. مشخص است که هر چه فرصت بیشتر باشد، ارائه از لحاظ کمی و کیفی مطلوبتر می شود. در نوعی از ارائه، یعنی ارائه شفاهی، حتی اگر آماده سازی محتوای آن با فرصت صورت گیرد، بعضی از فراروندهای تشکیل دهنده آن، مثل پیام فرستی ، پیام گیری، تحلیل پیام و درک و یا حس پیام، “کم فرصت” است. همین خاصیت می تواند این نوع ارائه را بسیار ظریف و خدشه پذیر کند.

مدت ارائه, تاریخ ارائه, زبان ارائه, ارائه خوب

زمان و تاریخ ارائه

منظور از زمان، ساعت در شبانه روز است. در بعضی از انواع ارائه، انتخاب مناسب زمان بسیار اهمیت دارد. تاریخ هم به همان معنای متعارف است، یعنی روز در ماه در سال و هم به معنای یک مقطع زمانی است. تاریخ ارائه در تمام انواع ارائه تاثیر دارد. مثلاً در ارائه کتبی، چه بسا ارائه های را بتوان در یک تاریخ خاص با کمیت و کیفیتی انجام داد و در تاریخ دیگر نتوان. به علاوه، گاه موضوع ارائه چنان است که اگر در تاریخ مناسب ارائه نشود، هر زمان دیگری، دیر خواهد بود و یا اصلاً دیگر لزوم یا موردی نخواهد داشت علی الخصوص در مقولات علمی و دانشگاهی با توجه به پویایی و رشد شتابان علوم و فنون.

مدت ارائه, تاریخ ارائه, زبان ارائه, بهترین ارائه

مکان و جغرافیای ارائه

مکان در اینجا یعنی جایی برای حضور افراد، و مشخص است که در برخی از انواع ارائه، تاثیر قابل توجهی دارد. مثلا در ارائه کلامی-تصویری که نزد اهل دانش و فن بسیار رایج است (سخنرانی تخصصی)، مکان ارائه باید دارای ویژگی هایی باشد و طراحی و ساخت چنین مکانی، به معماری و مهندسی خاص نیاز دارد.

کشور، منطقه یا شهری که ارائه در آن انجام می شود. این عامل نیز می تواند در کمیت و کیفیت ارائه تاثیر داشته باشد. صرف نظر از این که هر “جغرافیایی” ویژگی های طبیعی خاص خود را دارد که به نوبه خود می تواند در ارائه موثر باشد. ارائه کننده باید به این  نکته توجه داشته باشد که در “کجا” ارائه می کند. آنچه که در یک جغرافیا قابل ارائه باشد، لزوماً در جغرافیای دیگر قابل ارائه نیست. مشخص است که در هر جغرافیایی از جهان گروهی زندگی می کنند که وضع اجتماعی، فرهنگ و تمدن خود را دارند. بنابراین داشتن شناخت از جغرافیای ارائه، گذشته از وضع جغرافیای طبیعی، عملاً شناختن وضع اجتماعی محیط را الزامی می سازد.

مدت ارائه, تاریخ ارائه, زبان ارائه, بهترین ارائه

زبان ارائه

در اینجا، زبان به معنای متعارف آن است، یعنی به همان معنا که در مباحث زبانشناسی مطرح است: << مجموعه یا دستگاهی منسجم و مرتبط با یکایک عناصر و الفاظ سازنده آن که بر طبق قواعد و موازین ویژه ای به یکدیگر می پیوندند>>. به بیان دیگر: << مجموعه ای از نشانه های وصفی و تمامی نشانه ها و عناصر زبانی طبق قواعد و قوانین ویژه ای به یکدیگر پیوسته و در ارتباطند و روی هم رفته دستگاه مرتبطی را تشکیل می دهند>>.

البته توانایی زبان ها در بیان مفاهیم به ویژه معانی و مفاهیم نوین علمی-فنی یکسان نیست. برای بعضی از زبان ها به علت ساختمان مخصوص آن ها کمبود واژه های علمی (توانایی بیان مطالب در زمینه یا زمینه هایی، مثلا در زمینه علمی-فنی) کاری دشوار و شاید نشدنی است. برعکس زبان هایی هستند که می توان در آن ها با پویایی بالا کلمات تازه ای را ایجاد کرد، از جمله زبان فارسی که توانایی بالایی در این زمینه دارد.

با توجه به نکته بالا، نوع زبان و توانایی های آن می تواند در ارائه تاثیرات کمی و کیفی داشته باشد.

ارائه بی نظیر, تاریخ ارائه, زبان ارائه, ارائه بدون استرس

وضع اجتماعی محیط ارائه

داشتن شناخت درست و کافی از وضع اجتماعی محیط ارائه از نظر اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در انجام ارائه تاثیر دارد. کمیت و کیفیت ارائه از جمله از همین عامل بسیار پیچیده تاثیر می پذیرد. هر چه میزان شناخت ارائه کننده از وضع اجتماعی محیط ارائه بیشتر و درست تر باشد، ارائه را مطلوب‌تر انجام خواهد داد. در واقع، با داشتن این شناخت، ارائه کننده ملاحظاتی را اعمال می کند، به ویژه در آن نوع از ارائه که جنبه مجاب کنندگی داشته باشد. اعمال این ملاحظات البته باید براساس مصالح اجتماعی محیط ارائه صورت پذیرد. این عامل ممکن است گاهی بدون دخالت ارائه کننده روی سیستم ارائه تاثیر بگذارد اعم از منفی یا مثبت. این تاثیرگذاری می تواند حتی در ارائه علمی نیز مطرح باشد.

مدت ارائه, تاریخ ارائه, زبان ارائه, ارائه چیست

ذکر این نکته نیز ضروری است که عوامل زمان، مکان، جغرافیا و وضع اجتماعی را می توان جنبه هایی از یک عامل بسیار پیچیده به نام <<هیستوژئوپولتیک>> ارائه دانست. یعنی عاملی که شامل همه جنبه های تاریخی-جغرافیایی-سیاسی  ارائه است.

امیدوارم از این مطلب هم راضی بوده باشید و مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

comment

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا با نظر دادن به این مطلب ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *