امکانات ارایه شفاهی و امکانات تکنولوژیک

ارایه شفاهی , ارائه شفاهی , امکانات ارایه شفاهی , امکانات ارایه , امکانات تکنولوژیک
5/5 - (5 امتیاز)

امکانات ارایه شفاهی

در مقاله قبل از سایت اسلاید مستر با مقاله آشنای با ارائه شفاهی و خصوصیات سخرانی علمی و آکادمیک آشنا شدیم حال قصد داریم که در این مقاله با امکانات ارایه شفاهی آشنا شویم.

ارایه شفاهی , ارائه شفاهی , امکانات ارایه شفاهی , امکانات ارایه , امکانات تکنولوژیک

ارایه شفاهی از نظر امکانات غنی تر از ارایه کتبی است. این امکانات را می توان به پنج دسته تقسیم کرد:

امکانات مربوطه به ارایه کننده.
امکانات مربوط به مخاطب.
امکانات ناشی از ماهیت ارایه شفاهی.
امکانات محیطی.
امکانات تکنولوژیک.

امکانات دسته اول، آن هایی هستند که از وضع کانال ارایه کننده ناشی می شود.

امکانات دسته دوم آن هایی هستند که از وضع کانال مخاطب ناشی می شود.

امکانات دسته سوم، ناشی از ماهیت خود ارایه شفاهی هستند و عبارتند از: کلام، سبک بیان و صدا، حضور فیزیکی رویاروی، نگاه، زبان بدن (به ویژه حرکت دستها و سر)، تغییرات سریع و اصلاحات، گفتارها و حرکات موردی.

امکانات دسته چهارم، آن هایی هستند که به محیط ارایه مربوط می شوند و عبارتند از: وضع مکان ارایه، شرایط زمانی ارایه، اوضاع اجتماعی ارایه.

ارایه شفاهی , ارائه شفاهی , امکانات ارایه شفاهی , امکانات ارایه , امکانات تکنولوژیک

امکانات تکنولوژیک

این امکانات عمدتا دیداری-شنیداری (سمعی-بصری) بوده و عبارتند از:

تخته، چارت، پوستر، ابزارهای نمایشی (در انواع گوناگون از جمله امکانات کامپیوتری)، دستگاه های تقویت و پخش صدا.

ارایه کننده باید برای استفاده از آن ها، ضمن آماده کردن مقدمات، طرز کار هر یک را تا حدودی بداند و در صورت لزوم از اپراتور کمک بگیرد. استفاده بیجا، نادرست و ناقص از این امکانات، باعث تضعیف ارایه شفاهی و حتی گاهی ایجاد اخلال در آن و عدم موفقیت آن می شود.

از امکانات دیداری-شنیداری برای اهداف زیر استفاده می شود:

ایجاد تنوع در رسانه ارایه، جلب توجه بیشتر مخاطبین به یک موضوع مشخص، افزایش تاثیر محتوای مطلبی که ارایه می شود (تقویت تاثیر پیام)، تشدید علاقه مخاطبین به موضوع، نمایش مفاهیم یا ایده هایی که شرح آن ها با کلام زمانگیر یا دشوار است، تسریع و تسهیل انتقال ایده های مهمتر.

ارایه شفاهی , ارائه شفاهی , امکانات ارایه شفاهی , امکانات ارایه , امکانات تکنولوژیک

هرگز نباید از این امکانات برای اهداف زیر استفاده گردد:

روخوانی نوشته های مندرج در تصویر به طور یکنواخت، تاثیر گذاشتن روی مخاطب از طریق ارایه تعداد زیادی جدول و نمودار، اجتناب از برقراری تماس پویا با مخاطب، ارایه ایده های متعدد در یک مطلب واحد، ارایه ایده های ساده ای که با کلام به آسانی قابل بیان هستند، نمایش (احیاناً خود نمایانه) استفاده از ابزارهای جدید (به ویژه به منظور انحراف فکر و توجه مخاطب از محتوای نامطلوب ارایه و ضعف های ارایه کننده).

امیدوارم از این مطلب هم راضی بوده باشید و مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

comment

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا با نظر دادن به این مطلب ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *