امکانات آماده سازی محتوای ارائه

محتوای ارائه , آماده سازی محتوای, امکانات کمکی ارائه , آموزش تولید محتوا
5/5 - (4 امتیاز)

امکانات آماده سازی محتوای ارائه

در مقاله قبل از سایت اسلاید مستر با مقاله  موضوع ارائه و نوع ارائه  آشنا شدیم حال قصد داریم که در این مقاله با امکانات آماده سازی محتوای ارائه آشنا شویم.

محتوای ارائه , آماده سازی محتوای, امکانات کمکی ارائه , آموزش تولید محتوا

منظور از امکانات آماده سازی محتوای ارائه، عمدتا “منابع کسب اطلاعات” برای تهیه و تنظیم مطلب، تصویر و حتی ادای حرکت یا تولید صوت است. اطلاع حاصل تفسیر داده مجرد است توسط انسان در متن یک مسئله مشخص. روشن است که وقتی اطلاعی در مورد یک مسئله مشخص بدست آید و همراه با اطلاعات مرتبط دیگر، راه های کسب اطلاع در ۲ توسط انسان تحلیل شود، دانش (شناخت) در ذهن انسان تولید می شود. در شکل حیطه های علمی و دانشگاهی نشان داده شده است:

محتوای ارائه , آماده سازی محتوای, امکانات کمکی ارائه , آموزش تولید محتوا

این شکل راه های کسب اطلاع را نشان می دهد.

توجه داشته باشید که صرف وجود این امکانات، موجب آماده سازی و پربار بودن محتوای ارائه نمی شود. محتوای ارائه را کانال ارائه کننده، طی فراروند پیچیده تولید و سازماندهی اندیشهای و یا احساسی، آماده می کند. این کانال باید قوی و دارای امکانات باشد. اما همین کانال هر قدر هم که قوی و غنی باشد، از امکانات مزبور بی نیاز نیست. البته ممکن است اطلاع با روش “شهودی” هم بدست آید. اما در مقولات علمی-فنی، راه معمول کسب اطلاع، همان جمع آوری داده ها و تحلیل و تفسیر آن ها است.

محتوای ارائه , آماده سازی محتوای, امکانات کمکی ارائه , آموزش تولید محتوا

امکانات کمکی ارائه

امکانات کمکی ارائه انواع مختلف ارائه به کمک امکانات کمکی متفاوت نیاز دارند. مثلاً در ارائه کتبی وسایل و ابزار کتابت، چاپ و نشر لازم است و در ارائه شفاهی، به مکان خاص و لوازم دیداری-شنیداری (سمعی-بصری) نیاز است.

چگونگی پیدایش و سیر تکامل این امکانات از آغاز تاکنون، خود موضوعی شایان توجه و در خور بررسی است. اما در حال حاضر، در چندین شاخه از دانش و تکنولوژی، به تهیه و عرضه این امکانات پرداخته می شود، از طراحی و ساخت سالن های خاص ارائه شفاهی یا کلامی-تصویری تا طراحی و تولید ماشین های کارآی چاپ و نرم افزارهای نشر رومیزی، دستگاه های ارائه شفاهی (نرم افزاری- سخت افزاری) و …

محتوای ارائه , آماده سازی محتوای, امکانات کمکی ارائه , آموزش تولید محتوا

اینک دیگر به کارگیری انواع ابزارهای تکنولوژیک در ارائه عملاً اجتناب ناپذیر است. این ابزارها می توانند در بهترسازی کیفیت صوری (شکلی) ارائه موثر باشند و به علاوه فراروند ارائه را تسریع و تسهیل کرده و تا حدی تاثیر گذاری روی مخاطب را افزایش دهند. اما این ابزارها تاثیر چندانی در کیفیت محتوایی ارائه نمی توانند داشته باشند. به عنوان مثال، در ارائه شفاهی می توان از تسهیلات “ارائه از دور ”استفاده کرد، اما صرف وجود این امکان کافی نیست تا ارائه شفاهی به طور موثر و مطلوب انجام شود. به عنوان مثالی دیگر، می توان از “تکنولوژی اطلاعات” در جستجو و یافتن منابع و داده های لازم برای آماده سازی محتوای ارائه بهره گرفت و به اصطلاح “پژوهش الکترونیک” انجام داد. اما این امکانات جایگزین نقش انسان در فراروند ارائه نمی شود. فراروند ارائه یک فعل و انفعال انسانی است یا تمام ظرافت ها، پیچیدگی ها و رمز و رازهایش، و نه یک عمل مکانیکی.

امیدوارم از این مطلب هم راضی بوده باشید و مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

comment

اگر این مطلب برای شما مفید بود، لطفا با نظر دادن به این مطلب ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *